October 28, 2006

Mari Puasa 6 ... (^_^)

Hmm..Syawal dah kita lalui selama beberapa hari. Lupakan ketupat, lemang, marilah kita sama2 berpuasa 6 di bulan Syawal kerana byk fadhilatnya..

Abu Ayyub Al-Anshari meriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda:

"Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan puasa enam hari di bulan syawal, maka pahalanya seperti ia berpuasa selama setahun." (HR. Muslim).

Imam Ahmad dan An-Nasa'I meriwayatkan dari Tsauban,Rasulullah SAW bersabda:

"Puasa Ramadhan ganjarannya sebanding dengan puasa sepuluh bulan, sedangkan puasa enam hari di bulan syawal, pahalanya sebanding dengan puasa dua bulan, dan kerananya bagaikan puasa selama setahun penuh."

Saya terbaca dalam satu artikel yang puasa enam hari di bulan Syawal setelah Ramadhan, merupakan pelengkap dan penyempurnaan pahala dari puasa setahun penuh. Dengan berpuasa setelah Ramadhan, ia menunjukkan sebahagian ungkapan rasa syukur seorang hamba atas pertolongan dan keampunan yang telah dianugerahkan kepadanya. Tetapi jika ia menggantikannya dengan perbuatan maksiat maka ia termasuk kelompok orang yang membalas kenikmatan dengan kekufuran. Apabila ia berniat pada saat melakukan puasa untuk kembali melakukan maksiat lagi, maka puasanya tidak akan diterima, ia bagaikan orang yang membangunkan sebuah bangunan megah lantas menghancurkannya kembali.

Salah satu manfaat puasa enam hari bulan Syawal ialah, amal-amal yang dikerjakan seorang hamba untuk mendekatkan diri kepada Tuhannya pada bulan Ramadhan tidak terputus dengan berlalunya bulan mulia ini, selama dia masih hidup,Insya-Allah. . Ketahuilah, amal perbuatan seseorang mukmin itu tidak ada batasnya hingga maut menjemputnya.

Allah Ta'ala berfirman:
"Dan sembahlah Tuhanmu sampai datang kepadamu yang diyakini (ajal)." (Al-hijr: 99).

Hmm..Wallahualam..hanya menyampaikan..mari kita berpuasa enam..:)

Trimas pada kengkawan yg sudi berkunjung ke rumah...

0 footprint(s):

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...